måndag 24 januari 2011

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann


Igår kväll var det sista gången jag gick till sängs med en hundraåring. Ja, om inte jag och Peter lever oväntat länge förstås :-)

Den var verkligen en riktig skröna, som hämtad från en ljugarbänk. Och som de flesta överdrifter kan det kännas väl mäktigt ibland. I vissa avsnitt blir jag avtrubbad och blir inte överraskad ens av en middag med självaste Stalin.

Bokens humor är ju vida omtalad och visst är den rolig! Med sitt torra och vardagliga språk påminner den om isländska sagor. Kanske särskilt i avsnittet där Allan ska hämnas på en räv och råkar spränga hela sitt hem, inklusive boningshuset där han själv sitter i en fåtölj. Han landar i en snödriva bredvid potatiskällaren, och kommenterar hela explosionen med: "Det var räven det"

Tack Alva för en riktigt rolig läsupplevelse. Rekommenderas!

Har du läst den? Vad tyckte du?

9 kommentarer:

Anna L fd W sa...

Det var en alldeles underbar läsning, förgyllde det kalla jullovet!

Erik Ellingsson sa...

Ligger på "att läsa listan", måste bara bli klar med Koranen först ;-)

Maria S-F sa...

En riktig höjdarbok!! Roligare än Koranen

Lua sa...

Och Erik, du kan lita på Maria för hon är religionslärare och har LUSLÄST Koranen. Så ta en koran-paus och umgås med Allan Karlsson istället!

Fjällmor sa...

oooh den har jag varit sugen på att läsa

så lite tid över till läsning dock.. så jag måste prioritera hårt.

är den värd det?

Anonym sa...

Jag har lyssnat på den, helt underbar tyckte jag, en annan bok jag kan tipsa om är "Marley och jag" skriven av John Grogan, man fick skratta och gråta. Sen vill jag tacka dig för alla härliga recept, i helgen ska jag testa en del, de inspirerar mig.
Kram
Annika

Lua sa...

Fjällmor: ja, det tycker jag. Kanske du skulle lyssna på den? Det brukar kunna bli fler tillfällen då.

Annika: Tack för lästips! Ska absolut kolla det. Och vad roligt att du gillar recepten!

Tessan sa...

En av mina topp 10 böcker någonsin!!! Jag läser utan att överdriva 100 böcker om året och den här var så sabla rolig och liksom så olik allt annat jag brukar läsa. Så osannolik hela vägen igenom.
Grym läsning, har sällan skrattat så mycket för mig själv

Lua sa...

Tessan: tack för att du tittar in och tycker till <3

Jag tror inte att jag nånsin skrattat HÖGT så många gånger till en bok.