lördag 29 januari 2011

Maris vänskapsbröd och spösnö


Det är roligt att ge bort sånt man gjort själv och eftersom jag inte är någon stor pysslare, blir det gärna mat och bak. På bilden jäser två satser av ett superenkelt och gott bröd, som definitivt inte är något för oss LCHF:are, men toppen att ge bort. Jag har döpt det efter Mari, som gav det till mig för några år sedan.

Maris vänskapsbröd

6 dl fingervarmt vatten
1/2 paket jäst
1 dl linfrö
1 dl solrosfrö
1 1/2 dl russin
1/2 msk salt
2 msk honung
12 dl vetemjöl special

Lös upp jästen i vattnet. Tillsätt övriga ingredienser och blanda till en deg. Låt jäsa 2 timmar. Själp upp i lämplig form med bakplåtspapper. Jäs 20 minuter. Grädda ca 30 minuter i 175 grader.


Jag formade stora runda bröd och skar ett kryss med en vass kniv. Det blev ganska fint även om krysset nog hade kunnat vara djupare. (Tyvärr glömde jag att fota slutresultatet...)

Vilken tur förresten att vi tog vara på dagen igår, för idag spösnöar det! Men det gör inte så mycket för vi ska fara till min fina syster Eva som fyller år idag. Så här ser min köksfönstervy ut när det spösnöar:
Ha en fin dag, alla!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Spösnöa! Vilket bra ord!!! Och vänskapsbrödet är supergott, ett tips är att rosta det, mums:)/Agneta

Lua sa...

Ja, visst är det ett talande ord! I morgon ska brödet provrostas - tack för tipset. Kram!