måndag 16 maj 2011

Ni kan aldrig gissa

vad jag har gjort i morse! Jag drog ner persiennerna i vardagsrummet, bytte kläder, satte i en dvd och... tränade! 20 minuter "kom i gång" och 20 minuter "forma kroppen". Stig trodde inte sina ögon när jag satte igång, men han tog emot den nya morgonrutinen med glädje. Träningen var väl inte den mest intensiva jag varit med om, men jag är ju verkligen helt otränad och det känns bra att bygga lite självförtroende så här inledningsvis.

Varför nu det här, undrar du kanske. Jo, jag har motivationsproblem. Det känns tungt att göra matlistor och planering är ju verkligen a och o för mig. (Dessutom kommer den här årstiden när vardagen vimlar av en av mina verkliga frestare: GLASS. Snälla någon, uppfinn en LCHF-glass om smakar gott och säljs på alla ställen där det finns glass! Helst också något som kommer ur en maskin och så en noisettesås till. Nötterna är ju faktiskt tillåtna!) Och när jag inte kan hitta inre motivation och kraft får jag söka den någon annanstans.

Den här gången hittade jag hjälp hos Katrin Z:s personlige tränare Philip. Han har nämligen lagt upp ett mat- och träningsprogram för den som vill komma i form med LCHF. Och det kändes helt rätt! Enkel mat, färdig matsedel och enkel träning. Nu har jag ju inget gymkort, därav träningsdvd:n från viktväktarna :) Och till lunch äter jag alltid rester från gårdagens middag eller äggbaserat och det tänker jag fortsätta med. Så med lite individanpassning ser min vecka ut så här:

Måndag

Frukost: Omelett med tonfisk. (Sjukt gott efter den "hårda" träningen)
Middag: Lax med broccoli och dillsås.
Träning: Helkroppspass på gymmet eller hemma.

Tisdag
Frukost: Ägg och majjo
Middag: Ost- och baconpaj
Träning: 45 minuter powerwalk innan frukost.

Onsdag
Frukost: Turkisk yoghurt med hallon och kanel.
Middag: Thaigryta
Träning: 45 minuter powerwalk innan frukost.

Torsdag
Frukost: Avocado med räkor och majjo
Middag: Ugnsgrillad kyckling med krämig sallad
Träning: Forma kroppen intensivprogram, 60 minuter.

Fredag
Frukost: Ägg och bacon
Middag: Hamburgare med sallad och coleslaw
Träning:Vilodag

Lördag
Frukost: Min vanliga lyxfrulle
Middag: Fajitas kyckling
Träning: Cykla/PW 60 minuter

Söndag
Frukost: American pancakes (det blir ju intressant!)
Middag: Bacongratäng
Träning: Cykla/PW 45 minuter + magövningar

4 kommentarer:

Mia sa...

Heja Anneli!

Jag läste igenom det där programmet igår och det såg verkligen bra ut! Men... jag hinner inte haka på det tåget just nu, kanske om två veckor när sluttentan är klar och alla jädrans uppgifter är gjorda. Du får skvallra hur det går! Känner igen den här motivationsbristen, det är mycket som lockar nu...

Lycka till den här veckan, jag är säker på att du grejar det!

Kram Mia

stina sa...

Vad duktig du är! Idag är det tre veckor till cypern så det är HÖG tid för mig att skärpa mej...

jendah sa...

Tack för tipset om den sidan! Vad duktig du är. Själv har jag inte riktigt hittat motionsformen efter det att skidsäsongen har tagit slut, det blir lite av allt möjligt, promenader & gym men inget helhjärtat...Nu känner jag att det är dags att hitta skidmusklerna igen, man kan ju inte låta dem "förfaras". Lycka till : )

Lua sa...

Mia: jag ska rapportera så får du komma efter! Nu är det ju dag 1, men so far, so good!

Stina: åh, vad ni kommer att ha det skönt. Det är dig väl unt!

jendah: rullskidor ;) Du kan väl rapportera om du hittar något att satsa mer helhjärtat på? Kram!