lördag 21 maj 2011

Entrecote med svampragu och basilikasås


Börja med basilikasåsen som ska koka ihop länge för att bli simmig. Koka upp 2 dl kalvfond (vatten + fond eller buljongtärning). Tillsätt 3 dl grädde och 15-20 kvistar basilika. Låt puttra.

Gör under tiden svampragun. Fräs mycket färsk svamp (blandad eller bara champinjoner) med ett äpple skuret i små tärningar och en hackad röd lök. Snåla inte på smöret :) Salta och peppra efter smak.

Mixa basilikasåsen och sila den. Smaka av om det behövs mera salt eller peppar.

Stek entrecoten i smör och rapsolja i het panna, 2-3 minuter per sida. Krydda med nymalen svart- och vitpeppar och salta. Lägg upp svampragun på varma tallrikar, de alldeles nystekta köttbitarna på och såsen runt om. NJUT!


Hahaha! Vi tog typiska "utomlandsbilder" när vi åt på inglasningen. "Först tar jag på dig, så tar du på mig..." Jag såg ut som hejkomochhjälpmigmeningenkom, men det bjuder jag på. Mysigt var det!

3 kommentarer:

Karin sa...

Det är roligt att se att någon fler än jag tar såna där utomlandsmatbilder ;D haha. vad gott det lät! :)

Jendah sa...

Mysigt! Men ser resultat på er kost : ) Kram

Lua sa...

Karin: hahaha! Jo, jag tänkte faktiskt på er när vi tog bilderna... Kram!

Jendah: så roligt att höra! Kram!