tisdag 31 augusti 2010

Tandvärk...

... är inte roligt. Kanske inte i paritet med foglossning men nästan. Värst är ju att jag är rädd för tandläkaren. Förmodligen behöver den arma tanden rotfyllas. I mina öron låter det som värsta tortyren, så jag bestämde mig för att leta lite information här på internet. Det kan omöjligt vara så hemskt som jag föreställer mig, tänkte jag... Men lyssna på det här:

"Tandläkaren rengör rotkanalerna med rotkanalsfilar vilka ser ut som tunna nålar av varierande grovlek med ett plastskaft. Filarna har cirkulärt arbetande eggar som kan användas att skrapa väggarna i rotkanalerna rena från vävnadsrester och bakterier."

Källa: http://www.tandvardsguiden.com/Pages/86.aspx/Behandling

Jag ryser i hela kroppen och funderar allvarligt på att dra ut tanden i stället. Mycket billigare och mindre smärtsamt. Annars får de söva ner mig, eller så får Peter följa och hålla handen och profylaxandas med mig. Jag genomgår hellre 14 förlossningar än detta...

1 kommentar:

Fjällmor sa...

Instämmer fullständigt

hu