måndag 1 november 2010

Nya vindar



Ja, ni mina vänner. Nu blåser det nya vindar i kosthållningen på Skyttegatan ;) Jag älskar ju verkligen mitt LCHF-liv, vikten hålls stabil och jag mår bra. Men kruxet är ju att jag inte går ner i vikt. Så nu tänker jag försöka kombinera två till synes helt motsatta filosofier: LCHF goes Viktväktarna. Ja, jag förstår om ni häpnar och misströstar. Men jag har skaffat mig en on-lineregistering hos VV och tänker ro detta i hamn. Idén är hämtad från en god vän med finsk sisu, så jag känner mig trygg ;)Det som finns kvar av LCHF:andet blir rena produkter, inget light och yttersta försiktighet med kolisar, särskilt vitt socker och vitt mjöl. Från VV hämtar jag fräscha råvaror, mycket grönsaker och såklart: begränsningen. För faktum är ju att mitt problem är att jag äter för mycket.

Så: 9 graviditetskilon ska väck. Jag registerade mig i onsdags men vill ha väg- och mätdag på måndagar. Första vägningen idag alltså och det blev -0,6 kilo. Inte illa på bara några dagar och med tanke på afterwork-buffén i fredags!

En riktig utmaning blir det förstås att kombinera familjens alla önskemål. Peter äter LCHF, jag LC/VV, Alva växer och tränar, och Allis och Isak ska ha god och näringsriktig kost! Dagens middag var en härlig kompromiss: Jag fräste lök, paprika och vitlök tillsammans med paprikapulver och lite curry. Sen på med hela konserverade tomater, grädde och en halv fiskbuljongtärning. Slutligen en klick creme fraiche och rejält med räkor. Till det serverades fullkornsspagetti och ruccola. Jag fick låta bli såsen och Peter skippade pastan och voilá - alla nöjda!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt Lua, man ska hitta sin egen väg och plocka russinen ur alla kakor på vägen :)
Mitt problem är också portionerna, jag äter föööör mycket. Jag väljer att öka på mitt fett och äta något mer grönsaker och dra ner, så gott jag kan, på proteinerna.

Visst är det så att familjen påverkas, Mio 4 år sa idag när vi satt på bussen och hon fått en bulle att smaska på -Mamma det ÄR proteiner i bullar hahaha
jag såg förmodligen inte helt nöjd ut, därav hennes lugnande besked.

Lycka till
Kram Kristina

Anna / Sand´s Drömmar sa...

Har tänkt i samma banor. Tog bort 10 kg i våras mha kaloriräkning enligt VV:s gamla system (dvs inte points utan kalorier). Har gjort det en gång förut också och det funkade bra båda gångerna. När jag nådde målvikten gick jag över till LCHF (dock bara i veckorna), och mår jätebra av det. Vikten har jag också hållit. Men nu vill jag ha bort ytterligare några kilon, och eftersom jag inte gått ner något mer med LCHF så blir det att börja begränsa nu igen. För mitt problem är det samm - för stora portioner. Men så heter det ju också att med LCHF får man äta tills man är nöjd, men så är nog inte fallet om man vill se ett resultat på -0,5-1,0 kg /vecka...
Hur som helst, lycka till!

Lua sa...

Kikki: Visst är det så att man ska hitta sin väg. Härlig kommentar av Mio! Hon verkar vara en riktigt härlig tjej!

Anna: jag tänker också återgå till LCHF när jag är nere i vikt, för jag mår toppen på det och håller vikten. Lite raketfart vill man allt ha - tålamod är för andra!!

Kram på er båda!