fredag 2 januari 2009

Gott nytt år!


Vilket mysigt nyårsfirande vi hade! Enligt tradition firade vi med fyra av våra grannhus med knytkalas och trevligheter. God mat och dryck, Singstar, raketer och mycket roligt sällskap - vad kan man mer begära?!


Sammanfattningsvis har 2008 haft med sig både sorg och glädje. Förlusten av pappa har varit tung att bära och mammas sorg har nästan varit outhärdlig. Inför 2009 ber jag om att mamma ska hitta tillbaka till livsglädjen! Minnet av den lördagsmorgonen när pappa lämnade oss bevarar jag dock som ett vackert minne i mitt hjärta. Solen sken in i rummet och stämningen var lugn och fridfull. Jag känner en stor tacksamhet över att ha fått ha en sådan stark och ömsint pappa. Sorgen är kärlekens pris.


Sommaren tillbringade vi delvis i husvagnen. I slutet av juni var det dags för fotbollsturneringen Piteå Summer Games där Alva verkligen gjorde succé i målet (se bilden!) Hennes lag tog sig, via straffavgöranden, till final! Där föll de dock mot ett norskt lag. Men silver i Sveriges näst största fotbollsturnering - vilken grej! Alva gjorde några räddningar som skulle ha gjort Ravelli grön av avund… ;)


I augusti blåste förändingens vind här. Då var det dags för oss som bara "latat oss" i 2,5 år att börja jobba. Jag började om på gymnsieskolan och Allis och Isak på förskolan Smörblomman. Det var roligt för alla! Eftersom både jag och Peter jobbade 75% fick barnen tredagars arbetsvecka vilket kändes bra – mer hemma än borta, liksom.


Det har varit ett år som verkligen lärt mig en massa. Jag har sörjt ordentligt för första gången i mitt liv, jag har utvecklats i mitt föräldraskap genom förtrots och trots, jag har övat min empatiska sida med eleverna i skolan, jag har blivit friskare och gladare tack vare lchf, jag har utvecklat mina kunskaper i Sova-hela-nattenkuren bl.a. genom att vara kurledare i Gastsjön och jag har läst massor av bra böcker! Till årets höjdpunkter hör Flyga drake, Tusen strålande solar, Låt den rätte komma in, Den hemlige kocken, GI-noll samt Internationella sova hela natten. Årets feelgood-upplevelse är tveklöst Mamma Mia med Alva och I. i Skellefteå.


Till sist vill jag bara slå ett slag för mitt supergulliga syskonbarn R. som fyllde 30 år nyligen. Han har en finfin strandtomt och numera ett gigantiskt duntäcke! Dessutom kan han laga mat och svischa ihop smörgåstårtor. Eventuella intresserade tjejer får höra av sig till mig ;)

2 kommentarer:

Anonym sa...

åh tack för underbar läsning!

Stor varm kram..

/Fjällmor

Anonym sa...

Lua! Om du är en sån som läser så vill jag verkligen rekommendera dig "Utan mörker inget ljus" av UllaBritt Berglund. Jag har nu plöjt genom massor av sorgeböcker men den är den enda som berört mig ordentligt. MYCKET läsvärd - oberoende av om man är troende eller inte. Jag är det inte - ändå hade jag stor behållning av boken.
Kram Antonias mamma