söndag 3 oktober 2010

Den goda sömnen



Ifall någon har missat det så är vi inspirerade av Barnaboken när det gäller barnavård och fostran.

För Stigs del så innebär det ett ljuvligt liv. Han vaknar eller väcks klockan åtta på morgonen. Då får han äta så mycket han överhuvudtaget orkar, och titta på när jag käkar frukost och gör mig i ordning. Vi hinner också med att verkligen mötas, bara han och jag. De leenden och vackra gurglingar han delar ut gör en verkligen knäsvag! Halv 10 kläs han på och läggs i vagnen ute för att sova morgonpromenad. Tanken är att jag ska gå nästan hela luren, 1,5 timme, men i verkligheten blir det snarare en dryg halvtimme ;) Vi hämtar bilen på Peters jobb och åker och hämtar Allis och Isak på förskolan.

När vi kommer hem är klockan 11 och det är dags för lunch. Stig äter först och sedan vi andra. Stig behöver verkligen inte sakna underhållning med två så fina syskon! De sjunger och dansar för honom, klappar och stryker och visar upp sina leksaker och mjukisdjur. Mellan 13 och 14.30 sovs det igen, oftast ute i vagnen. Jag har då gott om tid att ägna mig åt Allis och Isak, ofta tar vi oss också en siesta - ljuvligt!

Tredje målet blir alltså 14.30-16.30 och sedan sover han 45 minuter, då vi passar på att äta middag. Det sista målet är det längsta, tre timmar, och för det mesta behöver han ta sig en 20-minuterslur för att vara sitt soliga jag! Dagen avslutas med bad i diskhon och en nattslurk. Klockan 20.00 läggs han för natten och då sover han till 5, äter och somnar om till åtta igen.

Vi får ofta frågan hur vi gör. Grunden är MAT. Mat, mera mat och mycket mat! Från start trugar vi under vakentiden för att få till ett längre sovpass. Snart utkristalliseras ett mönster för sov- och vakentid som man kan utgå ifrån och vid ungefär två månaders ålder har man ett schema som barnet skapat i stort sett själv. Jag älskar den frihet som schemat ger! Att kunna överblicka sin dag ger möjlighet till kreativitet, inte tvärtom!

Allt eftersom bebisen växer justeras schemat. Vi utgår från 12 timmars natt och lägger till sovstunder på dagen så att det blir lagom med sömn. När det börjar strula med sömnen är det förmodligen dags att dra ner på antalet sömntimmar eller antalet lurar.

Under en vanlig dag skriker Stig max två minuter och det är i samband med att vi inte lyckas få maten varm nog fort, eller om han blir övertrött på kvällen. Han äter dryga litern och skrattar många, många gånger! Så om du inte har gjort det tidigare, läs Barnaboken!

1 kommentar:

Fjällmor sa...

Barnaboken innehåller så mycket fantastisk klokskap.