söndag 10 april 2011

Fläskfilé med sparris och pestoröra

Idag skulle det bli fläskfilégratäng men jag var så less på gratäng och så sugen på något fräschare och åh, vad smaskigt det här blev!

Fläskfilé med sparris och pestoröra

Bryn fläskfilén runt om och krydda ordentligt. Jag kryddade med grillkrydda och peppar. Lägg över i en ugnsfast form och låt gå färdigt.

Blanda philadelfiaost och pesto i proportioner som passar dig.

Koka eller stek sparrisen. Jag hade frusen så jag kokade den. Hacka hasselnötter grovt och rosta i het, torr stekpanna. Lägg upp sparrisen, häll över en god olivolja och lite citronsaft, strö över nötter, hyvlad parmesan, flingsalt och nymalen peppar.

Skär fläskfilén i ganska tunna skivor och servera med sparrisen och pestoröran.

Njut!

5 kommentarer:

M sa...

Låter gott. Har ätit din chevregratäng idag och det var så god så jag kunde nästan inte sluta äta. Du kommer med så mycket smarrigt!

M sa...

"det var så god"...jamen du ser ju, jag blir så vimsig av godmaten så jag kan inte ens stava. Kram!

Lua sa...

Hahaha! Ja, det duger inte att skriva fel i svensklärarens blogg! Jamen, visst var den god! Kul att du också gillade den och att du inspireras. Kram!

jendah sa...

Vet du, jag blir också less gräddiga gratänger ibland...söndagsmiddagen blev i stället en helt vanlig ungsstekt kyckling, "grönsallad" med stekt Halloumiost till, mumsigt värre.Dina mattips inspirerar : )

Lua sa...

Jendah: tack för påminnelsen om stekt kyckling! Smaskens, ju. Och hallomi är ju också jättegott. Du inspirerar också!