tisdag 5 april 2011

Veckans matsedel

I helgen har jag bläddrat en del i Året Runt som jag fått av mamma. I en fanns en bilaga som hette "Ljuvligt goda gratänger" och där hittade jag flera LCHF-vänliga recept som jag tänkte prova. I veckan blir det tre testlagningar så ett litet gratängtema alltså!

Tisdag Fiskbullar och blomkålsmos

Onsdag
Bacon- och squashgratäng med chèvre

Torsdag Köttfärssås och spagetti (isbergsvarianten till mig och Peter)

Fredag Purjolåda med rökt lax

Lördag Thaikyckling

Söndag Fläskfilégratäng med basilikasås

Bacon- och squashgratäng med chèvre 4pers

140 g tärnad bacon
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 röd paprika
300 g squash
200 g chevrè
1/2 dl hackad basilika
ägg
3,5 dl grädde
100 g riven ost
salt och peppar

200 grader.

Bryn baconet. Finhacka lök, vitlök och tärna paprika och squash. Låt det fräsa med baconet någon minut. Häll över allt i en gratängform. Smula över chèvre och strö över basilika. Vispa ihop ägg och grädde, krydda med salt och peppar. Strö över den rivna osten och gratinera cirka 35 minuter.

Men hörni. Antalet ägg verkar ha fallit bort, ser jag nu. Vad tror ni? 2-3 stycken, kanske?

Purjolåda 4 pers

15 cm purjolök
2 msk smör
3 ägg
4 dl mjölk
1 tsk dijonsenap
salt och peppar

175 grader

Skiva purjon fint och fräs den mjuk i smör. Fördela löken i smorda portionsformar eller i en större ugnsform. Vispa ihop äggstanningen och smaka av med salt och peppar. Fördela i formarna och grädda cirka 20 minuter. Jag tänker servera med tunna skivor rökt lax och färsk dill.

Fläskfilégratäng

500 g fläskfilé
1 tsk fransk örtkrydda
1 msk smör
1 vitlöksklyfta
1 kruka basilika
150 g riven ost
2 dl grädde
2 dl creme fraiche
10 körsbärstomater

Garnering:
2 msk hyvlad parmesan
2 msk hackade hasselnötter
basilikablad
salt och peppar

225 grader.

Ansa filén och krydda med salt, peppar och örtkrydda. Bryn runt om och skär filén i skivor. Mixa basilika med vitlök, ost, grädde, CF. Lägg filén i en ugnsfast form och häll över basilikasåsen och toppa med körsbärstomaterna. Gratinera cirka 15 minuter. Hyvla över lite parmesan och dekorera med hasselnötter och basilikablad. Jag serverar nog bara med någon enkel grönsallad, tror jag.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Gamla kokböcker & "vanliga" veckotidningar är inte att förkasta när det gäller Lchf. Själv inspireras jag av min mormors gamla Vår kokbok. Det enda man behöver utesluta är tillbehören som potatis. Annars finns allt med ex. äkta grädde mm. Din matsedel såg mycket tilltalande ut. Kram

Anonym sa...

Alltså, vad jag beundrar din energi, inspiration och matglädje!!! (Det betyder egentligen att jag är avundsjuk) Jag fixar inte LCHF i längden, kanske gjorde jag fel? Hur som helst, så är du bra! Kram/mumtaz

Jendah sa...

Läser att du har samma "problem" som jag när det gäller smörgåstårtebjudningar vid olika släkttillfällen...Hur gör du smidigast för att berätta att du inte äter ex.palt eller smögåstårta? Jag får alltid höra, men unna dig, men Lchf unnar man ju sig hela tiden fast man inte äter smörgåstårta etc. : )

Lua sa...

Anonym: jo, jag har ju märkt det! Kokböcker från innan vi blev fettskrämda är rena guldgruvorna.

Mumtaz: Gulle dig! Det jag gör annorlunda nu är att jag äter mycket mera grönsaker och ganska mycket mindre fett. Det passar mig perfekt. Kram!

Jendah: när jag äter med närmaste släkten så vet de ju att jag äter LCHF och då äter jag bara det gottaste ;) Lax, ägg, räkor, majjo, röra.... Nu har jag bestämt mig för att säga: "Jag mår inte bra av vitt mjöl/socker" för det är ju faktiskt sant. Hur funderar du? Kram!

Jendah sa...

Hejsan jag tror jag ska börja säga att jag är överkänslig mot socker & att socker sväller i mina tarmar så jag mår inte bra av att äta "kolisar"... Känner att jag måste ha en viss mängd fett varje dag annars mår jag inte bra...är detta normalt när man Lchfar? Kanske ska jag göra som dig öka mängden grönsaker istället för fett...Kram

Lua sa...

Det låter som ett bra förslag. Det är ju sant också, på ett sätt. Jag tror att mängden fett och kolisar är ganska individuellt. Jag mådde inte helt bra i början, då jag åt för stora portioner av väldigt fet mat. När jag äter fett får jag dra ner på portionsstorleken ordentligt. Läser du Anna Halléns blogg? Hon är riktigt kunnig på sånt här, tycker jag! Kram på dig, Jendah!