söndag 20 februari 2011

Godbitar från helgen

Efter en fin söndag där vi bland annat har gratulerat svärfar på 6 till 8 årsdagen :) är det hög tid att bestiga ett berg. Ett tvättberg alltså.

Men först måste jag få bjuda på Skyttegatans lördagsmeny:

Västerbottenschips

Lägg små högar av Västerbottensost på bakplåtspapper och grädda tills de flytit ut och blivit gyllengula. Låt svalna och lägg på valfri fyllning. Vi hade klassikern Creme Fraiche, rom och rödlök. Underbart!


Fläskfilé med Höglunds pepparsås

Jag gjorde två olika fläskfiléer. Den ena skar jag en skåra i som jag fyllde med salami, soltorkade tomater och Philadelfiaost, och lindade bacon runt. Den andra sorten petade jag in en chorizo. Båda är goda, goda! Jag brynte de till fin färg och lät dem gå färdigt i ugnen. Till det serverade jag Birgitta Höglunds supergoda pepparsås:

Pepparsås

1 tsk grovkrossad Blandpeppar

1 msk finhackad gul Lök

1 msk finhackad röd Paprika

2 msk Smör

1 tsk Balsamvinäger

1 dl Vatten

1 tsk Vegetabiliskt Buljongpulver

2 dl Grädde

Havssalt

Bryn smöret lätt och fräs peppar, paprika och lök några minuter utan att få färg. Häll över vinägern och låt koka in.

Strö över buljongen och häll på vattnet. Koka upp och låt koka ihop några minuter.

Häll på grädden, koka upp och låt puttra i 15 minuter så såsen tjocknar. Smaka av med salt och eventuellt mer peppar.

Som pricken över i, kokt blomkål med smör, grillade småtomater på kvist och min älskade ruccola.

Synd om oss som äter LCHF? Skulle inte tro det, va! ;)

5 kommentarer:

Livsvis sa...

Det kan man kalla middag det!!!
Ser så himla gott ut....

Lua sa...

Det var verkligen supergott. Om jag hade fått det på restaurang hade jag varit helnöjd :) Kram!

Angelica sa...

Och jag har precis ätit ”din” köttfärsomelett till lunch. Tackar för ett bra tips!

Lua sa...

Angelica: Åh, vad roligt att höra! Hoppas att den smakade bra :)

Angelica sa...

Smakade minst lika bra som den gjorde till lunch igår. ;) Ett jättebra tips!