tisdag 8 februari 2011

Om små barns sömn

Allis sover tillsammans med en kär present, julen 2008.

Nästa vecka ska jag prata om små barns sömn på familjecentralen. Hur spännande är inte det! Jag har ju hjälpt ett gäng familjer i praktiken, men nu pratar vi teori. Ett intressant upplägg med konkreta tips hade jag tänkt mig. En PP-presentation eftersom alla har barn med sig och inte kan fokusera på mig HELA tiden :-)

Just nu ser min kom-ihåg-lista ut så här:

Utgå från just din familj! Se på ditt barn, dig själv och övriga familjen. Behöver något göras?

Presentera olika metoder - kort!

Berätta min egen bakgrund och mina erfarenheter när det gäller barns sömn.

Tankar kring det nyfödda och helt lilla barnet.

Barns sömnbehov är så olika - eller?

Helheten! Maten, sömnen, rutinerna, kärleken, glädjen, friska luften...

Handfast del: tips för att lugna ett oroligt, ledset barn som inte kommer till ro.

Om att göra ett schema för dagarna. Ledarskap. Jämförelse med annat ledarskap.

Frågor eller kommentarer på det mottages tacksamt!


Isak - maggrodan

7 kommentarer:

Mari L sa...

Gud det är ju nästan så man vill komma och höra fast man inte har någon liten!

Kairi sa...

Va roligt! Jag brukar köra såna föreläsningar här i Leksand och på torsdag på en annan ort i Dalarna. Många blir inspirerade och glatt överraskade när jag pratar om förebyggande av sömnproblem och SHN. På torsdag ska även till BVC och presentera det jag håller på med. Roligt att det inte är lika laddat med SHN längre! Lycka till, du är säkert hur suverän som helst att förmedla detta! Kram Kairi

Anna / Sand´s Drömmar sa...

Vad roligt! Jag höll några förelsäningar i SHN för ett par år sen, hade allt material på OH då. Men förstod jag rätt nu - att detta inte är om SHN, enbart?

Lua sa...

Mari: Välkommen!

Kairi: Heja dig! Det här är bara en halvtimmes inspiration, men ändå. Det känns kul!

Anna: nej, inte främst SHN, utan standardmodell och allmänna sömnråd, innan kur behövs. Mer Barnaboken än SHN, typ. Och jo, det är roligt!

Anonym sa...

Men så kul! Jag tror att det är viktigt att trycka på att när man inför rutiner och konsekvens i barnets vardag gör man det av kärlek! Många verkar tro/tycka att man måste vara brysk och hård, men det är ju precis tvärt om!
//Mari M

MammasBönor sa...

Blir ju jättekul:-) Jag hoppas vi blivit friska så vi kan komma:-)Åtminstone jag o Hjalmar:-)
Tilda

Fjällmor sa...

Oj så skoj!

Mitt varmaste lycka till