lördag 12 februari 2011

En miss som blev en hit...


... eller: nöden är uppfinningarnas moder ;) Jag, Allis och Isak bakade en kladdkaka i morse utifrån ett, i sammanhanget, hyfsat kolhydratfattigt recept. Jag modererade lite, med att minska på sockret och dessutom byta ut det mesta mot sötningsmedel. (Inte bra, jag vet, men jag tycker det är okej till fest) Jag tog också mindre mjöl än vad det skulle vara. Enligt receptet skulle man stjälpa upp kakan på ett galler och låta den svalna, men OOOOPS, min version var så lös att den for GENOM gallret! Och så stod vi där med ett gäng bitar av en kaka. Men hellre brödlös än rådlös. Jag tog pappas gamla fina whiskyglas och gjorde små bakelser med kakan och hallongrädde. Skrattar bäst som skrattar sist!

Annelis kladdkakesmask

100 g smör
100 g mörk choklad
2 ägg
1 dl socker eller valfri sötning
1 tsk ekologiskt vaniljpulver
1 krm salt
knappt 1 dl vetemjöl

Garnering
Vispgrädde och hallon.
Maräng till sockerätarna

Smält matfettet. Bryt ner chokladen och låt den smälta. Vispa ägg, sötning, vanilj och salt pöröst. Rör ner mjöl och chokladblandningen. Häll smeten i en rund form, klädd med bakplåtspapper. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i cirka 15 minuter.

Vräk kakan över en ugnsplåt, eller så inte :)

Vispa grädden och blanda med lätt mosade hallon.

Varva kaka och hallongrädde i favoritglasen. Garnera eventuellt med maräng och hela hallon.

Njut! För den som gapar efter mycket äter ofta väldigt gott!

4 kommentarer:

Anonym sa...

åh herreminje
det där låter heeelt underbart...

Lua sa...

Det var sjukt gott och triggade inte igång mig i alla fall!

Anonym sa...

ännu bättre!
Måste testas...

Lua sa...

Det är smart att göra i glas, för då är det svårare att överäta...