tisdag 4 januari 2011

2010, smått och gott


Gjorde du något 2010 som du aldrig gjort förut?
En adventskalender till barnen. Jag försöker verkligen undvika konsumtionshets och har därför varit helt emot kalendrar med paket varje dag. Men många vänner som haft sådana när de var små, beskriver det som ett så mysigt minne. Men varför måste minnena bestå av grejor, undrade jag, och gjorde en kalender med mestadels roliga aktiviteter. Varje dag när Stig sov långlur satte vi oss i soffan, tände ett tomteljus och läste ett avsnitt ur en bok som beskriver vad tomten gör alla dagar fram till jul. (För övrigt en otroligt konstigt skriven bok, men det är en annan historia! ) Efter läsningen kollade vi kalendern. Mysigt värre och förhoppningsvis ett minne för livet!

Höll du några av dina nyårslöften?
Jag gav ett halvhjärtat löfte om att uppdatera bloggen oftare, och det har jag hållit.


Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Jo, en kär internetvän som födde i badrummet! Pär och Linda skulle ju ha blivit, men det blev en 2011 istället. Dessutom fick vi flera gravidbesked, och det är ju så kul!


Dog någon som stod dig nära?
Nej, tack och lov.

Vilka länder besökte du?
Inte ett enda land! Men det känns nästan som jag varit i Dublin i alla fall, via mitt fina syskonbarn Karin. Och stugan känns som ett annat land, där lugnet och stillheten bor.

Är det något du saknar år 2010 som du vill ha år 2011?
En fräsch solaltan i stugan. En sommar utan foglossning – oj vad jag ska bada i älven!

Vilket datum från år 2010 kommer du alltid att minnas?
11:e augusti så klart! Dagen då världens vackraste Stig kom till oss och jag grät av glädje. Och den 12 augusti också, eftersom foglossningarna var som bortblåsta. Jag grät av glädje då också!


Vad var din största framgång 2010?
Jobbmässigt var det nog arbetet med en speciell elev och hennes mamma. Och att jag klarade av att jobba ända till sommarlovet.

Största misstaget?

Oj, vad svårt! Jag måste ha gjort mycket bra saker förra året ;) Kanske skulle jag ha övat mera profylax.

Har du varit sjuk eller skadat dig?
Foglossning och diverse anda graviditetskrämpor. I övrigt frisk! Alva däremot ramlade ju rejält. En kuslig olycka med hjärnskakning och fula sår i ansiktet som följd. Använd cykelhjälm, människor!


Bästa köpet?
Stora bilen. Aldrig mer vill jag ha en låg bil! Man har världens sikt och sitter kungligt.

Vad spenderade du mest pengar på?
Nyss nämnda bil.



Gjorde någonting dig riktigt glad?
Stigs födelse. Alvas fotbollssäsong.

Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2010?
Lenas Satelite som jag och Alva sjungit oss less på och Gabriellas sång, som Peter spelade i samband med Stigs födelse.


Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?

Både och. Under sommaren var jag nog ledsnare än vanligt eftersom jag hade så fruktansvärt ont hela tiden. Hösten och vintern var jag gladare än vanligt, eftersom jag INTE hade ont hela tiden och njöt av min stora fina familj i allmänhet och en ljuvlig bebis i synnerhet.


Vad önskar du att du gjort mer?
Badat. Rört på döfläsket.

Vad önskar du att du gjort mindre?
Tillbringat tid på Sunderby sjukhus. Nio dagar efter Stigs födelse vände jag tillbaka dit, men i jobbigare ärende. Alvas olycka var väldigt obehaglig, och jag är obeskrivligt tacksam över att det gick så bra som det gick!

Hur tillbringade du julen?
Hemma, tillsammans med mamma, Eva med familj och svärmor och svärfar.

Blev du kär i år?
Ja, i en alldeles ny liten familjemedlem. Känslorna var mer omedelbara än med någon av de andra, faktiskt. Dessutom är jag verkligen kär i min man.



Favoritprogram på TV?
House är underbar underhållning. Han är så konsekvent otrevlig och rak. Befriande för någon som lider av artighetsnoja.

Bästa boken du läste i år?
Det har inte varit något större bokläsarår, även om jag läst MÅNGA böcker. Kvantitet framför kvalitet, så att säga. Minnesvärda är Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, Nattfåk, Höstoffer, Berättelse om herr Roos (i alla fall fram till slutet) samt Twilight-böckerna.

Största musikaliska upptäckten?
Sofia Karlssons underbara visor. Tack Mari!

Något du önskade dig och fick?
Ett barn!


Något du önskade dig men inte fick?
Att jag skulle slippa foglossningen.

Vad gjorde du på din födelsedag 2010?
Uppvaktades med kaffe på sängen, fina teckningar, gigantisk blombukett och en ny mobil!


Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Återigen; denna foglossning. Tjatigt, jag vet, men icke desto mindre sant!

Vad fick dig att må bra?
Min familj. Barnens lek. Utsikten från solaltanen i stugan. Kollegornas galna humor. Elevernas kreativitet. Peters massage.



Vilken kändis var du mest sugen på?
Vilken mysko fråga! Mest intresserad var jag nog av Idol-Linnea och hennes mystiske, storhårige pojkvän.

Vem saknade du?
Pappa, så klart. Särskilt i samband med Stigs födelse. Jag hoppas att pappa gläds åt att han fått en namne!

De bästa nya människorna du träffade?
Många fina! Men jag vill nämna Marcel och Dolores alldeles särskilt.

Mest stolt över?
Min förlossning och min framförhållning när det gäller barnen. Att jag tog emot hjälp när jag hade det svårt.


Högsta önskan just nu?
En klassiker: att vi får vara friska på alla sätt och vis. Och en lottovinst så att vi kan renovera badrummet, vardagsrummet och bygga soldäck och solaltan i stugan ;)

7 kommentarer:

Karin sa...

Suuperfin tycker jag :) försöker kommentera ibland men det brukar krångla.

Johanna Katten sa...

Jättefin! Och enklare att läsa från ifånen. Däremot gick d inte att lämna kommentar, men det beror nog på att jag är dålig på att uppdatera mina program så jag ser inte di små hemliga bokstäverna man ska skriva av!
Hoppas ni får ett fint 20...11 med en lång sommar och många bad!Visa mer

Verre sa...

Din blogg känns ren och lättläst, inte en massa krussiduller:) Vad du är duktig Anneli! Jag beundrar DIG och att du hinner ta hand om din stora fina familj och även skriva en sån välgjord och fin blogg! Kram ♥

Åsa A sa...

Den är jättefin och lättläst. Ler alltid när jag läser om din stora goa familj!

Peter DL sa...

Vad duktig du är, å snygg. :)

dolores sa...

Tummen upp för sagostunden under adventstiden. Bästa och starkaste minnen jag har är god-natt-sagor läst av farmor, när jag fick sova över där i en alldeles för mig skapad koja med färska sängkläder som alltid luktade så otroligt gott. En lukt som jag saknar för att mina sängkläder kommer aldrig lukta så där.
Du är en så härlig människa, tack för att jag fick lära känna dig. Kram

Anonym sa...

Storkramen!