onsdag 26 januari 2011

Kokosplättar a lá LCHF


Idag var det lilla lördag på Skyttegatan med kokospannkakor till efterrätt. Vi tycker att de är jättegoda, men man måste gilla kokos.

Kokosplättar a lá LCHF


2 dl riven kokos
2 ägg
1 dl grädde
en gnutta salt

Mixa kokosen till mjöl. Blanda ingredienserna och låt smeten stå och svälla en stund. Stek små plättar antingen i plättlagg eller i vanlig stekpanna. Man kan prova göra fullstora plättar men jag tycker de blir för svåra att vända. Servera med bär och grädde. Vardagslyx!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Smaskens! Måste testas, fast då blir det med havregrädde.

Fjällmor sa...

Har du sett att det finns kokosmjöl att köpa?

Om du vill prova utan att köpa helt paket kanske jag kan poste en schkwätt. (Mina barn är lite less å¨kokossmaken)

Hojta i så fall!

Countdown: 137 kg, 136 kg, 135 kg, .... sa...

Mums! Det lät jättegott.

Vi undrar också vart man köper kokosmjöl. Vi har testat att köra kokosflingor i matberedaren... det fungerar men blir inte toppbra.

Lua sa...

Fjällmor: tack fina vän, men jag köper en hel påse!

Countdown: LCHF-butiken här på nätet har jag fått rekommenderad av Fjällmor. Jag har märkt att kokosflingorna går lättare att mixa om de är torra, så jag brukar bre ut dem på en tallrik en stund innan. Jag kör små mängder i taget och då funkar det bra.