torsdag 10 mars 2011

Frukosttips


Jag har fått flera frågor om vad man äter till frukost om man äter LCHF. Inte kakor och saft som gulliganerna på bilden i alla fall :)

Min absolut vanligaste frukost är ett ägg på en smörad skiva finncrisp och en kopp kaffe med grädde. Jag äter frukost vid 8 och ska vara hungrig igen klockan halv 12, så jag klarar mig fint på det. När jag jobbade och det var längre mellan frukost och lunch åt jag betydligt rejälare frukost.

På lördag morgon äter vi frunch vilket innebär turkisk yoghurt, grädde, bär, "macka-utan-macka", d.v.s. salladsblad med all världens goda pålägg. Tänk kokta ägg, skinka, ost, gurka, tomat, brieost, salami... och Bregott förstås!

Att stoppa i sig på morgonen:

Fil, en gräddskvätt eller Keso, linfrö
Turkisk yoghurt med bär (nu när jag ska gå ner i vikt äter jag det bara på lördag morgon, eftersom det är SÅ gott att jag gärna överäter)
Macka-utan-macka
En liten vanlig måltid, t.ex. rester från dagen före

Ägg och bacon
Kokta ägg mosade med en klick smör
Ägg, räkor, avocado och majonäs i olika kombinationer
Äggröra (min favorit är naturell eller med fetaost och färsk basilika)

Vad äter ni till frukost?

5 kommentarer:

Anonym sa...

jag äter 3 kokta ägg med massa rapsolja eller kokosfett, jag har ätit samma frukost i över 4 år och jag tröttnar aldrig :)
/Kristina

Matilda sa...

Vi äter frukost före klockan sex på morgonen och äter lunch ca 11:30-12:00 Då behövs rejält och snabbt. Det finns ingen tid för att stå vid spisen exempelvis.

Vi äter turkyoghurt med rostade frön och nötter. På helgen blir det kanske bär också. Till det äter vi "Äggplättar" med olika pålägg på.

Karin sa...

Vad bra med tips! :D här äter vi mycket ägg.. mjölk och flingor... makrillmackor.. :)

Angelica sa...

Ägg och bacon blir lyxfrukost på helgen, när tiden finns. På vardagarna är det brådis och varierar mer. Turkisk yoghurt med frön och nötter finns alltid hemma. Kanske en oopsie med smör och pålägg? Ibland ett par kokta ägg och en klick majonnäs.
Igår hittade jag överbliven fläskpannkaka enligt ditt kanonrecept. Grymt god kall till frukost! :)

Lua sa...

Kristina: äggsmör i olika former är verkligen en höjdare!

Matilda: det förstår jag! Äggplättar är gott. Det var länge sedan jag gjorde dem - tack för inspirationen.

Karin: makrill, ja just det! Det glömde jag.

Angelica: jamen, visst är den god! Vi äter den ofta!