torsdag 24 mars 2011

Mat according to Stig


Jag fick en fråga i kommentatorsfältet som jag gärna svarar på här:

Äter Stig samma mat som er nu? Hur ser en Stigdag ut? med mat alltså.. ;-)

Stig äter mest burkmat, faktiskt. Jag har en traumatisk upplevelse från när Alva var bebis och jag knöt på mig ett imaginärt förkläde med tillhörande husmodershuckle och skulle LAGA EGEN BARNMAT. Det blev total flopp. Köttet blev aldrig mört, trots att jag kokade det i flera timmar. Grönsakspuréplupparna som skulle frysas i på en bricka för att sedan sättas i plastpåsar hamnade i botten på frysboxen. Potatismoset blev för första (och hittills enda) gången till klister. Alva skrek hela tiden. Jag får rysningar av att skriva om det :)

Och tror ni att lilla juvelen smaskade i sig det trådiga köttet och det klistriga moset med vederbörlig tacksamhet? PÖH! Efter flera timmars svettande i köket fick jag vackert slänga bort typ 500 portioner babymat och öppna en burk Mormors kalops...

Så jag har taggat ner. Jag har aldrig försökt mig på ett sådant hiskeligt storkok igen. Istället gör jag babymat av det jag lagar till oss, när det passar, och det gör det ju mer och mer ofta, ju äldre de blir. Det är ju bara att ta undan innan man saltar.

Stigs schema

7.00 Frukost 1. 250 ml åttamånadersvälling

8.00 Frukost 2 med mig. Smörgåsrån med smör = jättegott!

9.15-10.15 Sova ute i vagnen

11.00 Lunch. Hemlagat eller köpes, motsvarande en 8-månadersburk. Frukt till dessert.

13.30 Dubbel portion köpesgröt eller motsvarande mängd havregrynsgröt.

13.45-15.15 sova ute

16.30 Middag, som lunchen

18.30 Kvällsmat. Som frukost 1

19.00 Godnatt

Han är en storätare och tycker allt är gott. Det är en fröjd att mata honom!

5 kommentarer:

/LO sa...

Så klok som vanligt! Det känns som det var längesedan man mosade puré här hemma...

Angelica sa...

Jag menar verkligen inte att låta oförskämd, men snälla förklara — varför använder man sig av köpegröt när det är så lätt att göra egen?

Lua sa...

/LO: Kram! Tiden går fort...

Angelica: inte är du oförskämd! Jag har faktiskt gett alla barnen havregrynsgröt från 4 månaders ålder. Då har jag mixat grynen och det funkar ju hur bra som helst. Stig får också ofta hemlagad gröt. Orsaken till att jag skrev köpesgröt är att jag fått så mycket kommentarer om att bebisar ska äta industrigröten för att den är järnberikad. Jag tror nog att vällingen morgon och kväll ger tillräckligt med järn. Gör du också havregrynsgröt, eller har du andra tips?

Kram!

Angelica sa...

Jag är så fräck att jag ger mig in i debatten utan att ens ha barn. Det du! ;)

Men jag blir ledsen när jag hör de rekommendationer småbarnsföräldrar får, och tror inte ett dugg på att processad industrimat skulle vara bättre för barnen än hemgjord.

Som jag ser det, vore det betydligt bättre att ge alla föräldrar en plattform i allmän näringslära att stå på.

Ett exempel:
Min svärfar var sjuk under en längre tid. Hade låga blodvärden (järnbrist) och ingen visste vad som var felet. Han utreddes gång på gång och allt var väldigt dystert och oroligt. Läkarna kom inte fram till något, men han var trött och hängig och det var ingen fason på honom.

Jag fick väl ett av mina sedvanliga utbrott ;) och frågade om han fått några kostråd? Nä, så klart inte. "Om de inte hittar något fel på dig, då hade ju jag försökt att tänka på hur jag äter", sade jag. "Hur menar du?" "Såna enkla saker som att hoppa över mjölken till havregrynsgröten, eftersom mjölk hämmar järnupptaget. Och att inte dricka kaffe och te i anslutning till mat, eftersom det har samma effekt. Ät leverpastej på smörgåsen, och kanske lite apelsin till. C-vitamin främjar ju järnupptag. Och varför inte äta blodpudding någon gång ibland?"

Ett par-tre veckor gick, och så en dag blev vi uppbjudna på middag. Svärfar hade precis varit på en ny provtagning – och värdena var plötsligt bra! "Och tänk, det enda jag har gjort är att ändra på några små saker med hur jag äter!"

Jag satt med haksläpp. Inte trodde jag att det skulle vara så tydligt. Och än mindre att han skulle lyssna på mitt råd!

Nu breder jag ut mig väldigt här, ber om ursäkt för det, men jag hoppas att du förstår min tanke.

Till syrrans lilla provade vi att göra gröt på skrädmjöl (rostad havre). Dels slipper man mixa grynen, dels älskade ungen det. Tillsammans med några c-vitaminrika bär/frukt tror jag att det funkar minst lika bra som industrigröten. Den må vara järnberikad, men hur mycket annat finns kvar av de råvaror man stoppade in i systemet från början?

Om man tycker att det är enkelt och bra, så herregud, klart man ska ge pulvergröt! Men jag blir lessen om anledningen är att man inte tror att man kan ge mat som är bra nog utan Nestlés hjälp.

Tro på dig själv! Du är ju skitbra på det här med mat ju! :)

Lua sa...

Angelica: be inte om ursäkt! Det är ju jättekul att människor engagerar sig i det jag skriver. Det är ju halva vitsen.

Det här med kost är ju glödhett och verkligen jätteintressant. Egentligen är det ju självklart att det vi stoppar in i kroppen påverkar hur vi mår och precis som du skriver borde det implementeras bättre i sjukvården.

Tack för inspirationen! Klart att Stig ska ha mera hemlagat :)

Trevlig helg!